اگر شما هم متروسوار حرفهای باشید یا حداقل چندباری از این وسیله حملونقل کارآمد شهری استفاده کرده باشید، حتماً شاهد بودهاید که مثلاً در خط ۳ وارد سکوی به سمت ایستگاه آزادگان شدهاید، اما قطاری وارد سکو شده که در نمایشگر جلوی قطار، مقصدش به جای آزادگان، ایستگاه قائم نوشته شده، یعنی درست برعکس مسیر شما یا حتی مقصدی که اصلاً در خط ۳ نیست و ممکن است لحظهای شما را دچار تردید کند که سکو را اشتباهی آمده باشید.
این البته برای کسانیکه هر روز یک مسیر مشخص را در مترو میروند، مشکلساز نیست و نهایتاً چنین اشتباهی باعث انبساط خاطر مسافر حرفهای میشود، اما برای کسی که مترو برایش یک ماز پیچدرپیج است، سردرگمی میآورد. برای همین است که هر روز عدهای مسافر بیپناه را در واگنهای مترو میبینیم که از این و آن سوال میکنند کجا باید پیاده شوند؟ الان این کدام ایستگاه است؟ با چطور میتوان به فلان ایستگاه رفت؟ سوالاتی که جواب همه آنها با یک اطلاعرسانی درست که زیرساختش هم وجود دارد بهراحتی فراهم است.
نمیدانم سیستم اطلاعرسانی صوتی و نمایشگری هر قطار چگونه عمل میکند، اما حتما راهی برای اصلاح آن توسط راهبر قطار فراهم است که متاسفانه یا بخاطر مشکل دار شدن پی در پی سیستم از حوصله راهبر قطار خارج است و یا کلا از حوصله او خارج است. حداقل میتوان در زمان اشتباه بودن سیستم، کلا آن را خاموش کرد تا مسافر بینوا دچار سردرگمی بیشتر نشود و بداند باید به جواب مسافران اعتماد کند.
البته از حق نگذریم که نقشه خطوط مترو در واگنها و بالای هر در نصب شده، اما این به تنهایی کفایت نمیکند. ضمن این که در سطح شهر هم نبود یا کمبود تابلوهای راهنمای شهری حتی ساکنان خود تهران را آزار میدهد چه رسد به مسافران از دیگر شهرها و احیانا از دیگر کشورها.